Skip to main content

Over Stichting MediaGeheugen

Sinds 1951 is vrijwel elke Nederlander opgegroeid met televisie. Iedereen heeft wel een favoriet programma. Hoe vaak wordt er niet gezegd ‘Weet je nog’, gevolgd door een naam als ‘Een van de Acht’ , ‘Sonja op zaterdag’ of ‘Ja zuster, Nee zuster’? Televisie heeft ons generatieslang vermaakt, geholpen onze mening te vormen, ons gedrag beïnvloed en zo onze recente Nederlandse geschiedenis meebepaald.

Wat weten we nu nog, en straks? Naar wie hebben we gekeken en geluisterd? Met welke gebeurtenissen hebben we meegeleefd? Hoe ging het er achter de schermen aan toe? Stichting MediaGeheugen geeft mensen die hebben bijgedragen aan ruim 60 jaar geschiedenis een podium en legt hun verhalen vast in een audiovisueel archief. Denk aan interviews met de grondleggers, programmamakers en presentatoren. Zo wordt een compleet historisch beeld toegevoegd aan onze rijke Nederlandse geschiedenis.

Doneer

Het vastleggen van alle relevante verhalen kost veel inspanning en geld. Maar de tijd mag ons niet inhalen! Daarom hebben we uw steun nodig. Help mee om onze geschiedenis in beeld en geluid vast te leggen! 

U kunt doneren op NL75ABNA0506621286 tnv Stichting MediaGeheugen

Zelfportret

Wilt u zelf een audiovisueel portret laten maken? Bijvoorbeeld van uzelf, een familielid of vriend? Dat kan!
Er is heel veel mogelijk! Bespreek de mogelijkheden met Kitty Koelemeijer en vul daartoe het contactformulier in. Als u een eigen portret laat vervaardigen, sponsort u het werk van Stichting MediaGeheugen. Dat is nog eens een win-win situatie!

DOELSTELLING

Stichting MediaGeheugen stelt zich ten doel om de zogenaamde ‘oral history’ van de makers van radio en televisieprogramma’s voor het nageslacht te bewaren. Vanuit historisch en cultureel perspectief gezien is het belangrijk om de mensen die het bestel met hun werk en inzet hebben gedragen, te laten verhalen over hun programma’s, beleid en ervaringen. Ook het optekenen van de kleurrijke geschiedenis van Hilversum, het bestel, de politiek en de omroepen behoort tot de doelstellingen. Wanneer dit nú niet ter hand wordt genomen, zal het waarschijnlijk nooit meer gebeuren.

Het nieuwe bronarchief, waarin audiovisueel opgenomen gesprekken met honderden mensen uit de media bewaard zullen blijven, kan de komende generaties wetenschappers, onderzoekers, documentaireen programmamakers beter in staat stellen de geschiedenis van programma’s en omroepen te begrijpen. Bovendien is het materiaal beschikbaar voor toekomstige historische televisieprogramma’s en projecten. Het beheer en het toegankelijk maken van dit nieuwe archief wordt verzorgd door het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, waarmee stichting MediaGeheugen nauw samenwerkt. Nu de vraag over de maatschappelijke relevantie van het bestel oplaait, is het belangrijker dan ooit aan te tonen dat Hilversum en ‘het bestel’ unieke Nederlandse cultuurdragers zijn. In een tijd waarin de indentiteit van ons land vager wordt, is het belangrijk die te koesteren. Stichting MediaGeheugen kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren.

Bestuur

Bestuurders: Peter Velthuis & mevr. Peekel