Stichting MediaGeheugen stelt zich ten doel om de zogenaamde ‘oral history’ van de makers van radio en televisieprogramma’s voor het nageslacht te bewaren. Vanuit historisch en cultureel perspectief gezien is het belangrijk om de mensen die het bestel met hun werk en inzet hebben gedragen, te laten verhalen over hun programma’s, beleid en ervaringen. Ook het optekenen van de kleurrijke geschiedenis van Hilversum, het bestel, de politiek en de omroepen behoort tot de doelstellingen. Wanneer dit nú niet ter hand wordt genomen, zal het waarschijnlijk nooit meer gebeuren.
Het nieuwe bronarchief, waarin audiovisueel opgenomen gesprekken met honderden mensen uit de media bewaard zullen blijven, kan de komende generaties wetenschappers, onderzoekers, documentaireen programmamakers beter in staat stellen de geschiedenis van programma’s en omroepen te begrijpen. Bovendien is het materiaal beschikbaar voor toekomstige historische televisieprogramma’s en projecten. Het beheer en het toegankelijk maken van dit nieuwe archief wordt verzorgd door het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, waarmee stichting MediaGeheugen nauw samenwerkt. Nu de vraag over de maatschappelijke relevantie van het bestel oplaait, is het belangrijker dan ooit aan te tonen dat Hilversum en ‘het bestel’ unieke Nederlandse cultuurdragers zijn. In een tijd waarin de indentiteit van ons land vager wordt, is het belangrijk die te koesteren. Stichting MediaGeheugen kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren.
“Wat nu niet wordt geregistreerd,is er straks niet meer. En wat er dan niet meer is, valt nooit meer in te halen.”
Henk van Gelder, voorzitter Stichting Nipkow